Skaper av verdens første helelektriske hurtigbåt kunngjort som finalist i European Sustainable Energy Awards 2023

Batteridrevet Medstraum-fartøy, utviklet som en del av TrAM-prosjektet, gjør det mulig for pendlere i Stavanger-regionen å reise med null utslipp, og baner veien for klimavennlige hurtigbåter over hele verden.

På strekningen mellom Stavanger i Rogaland fylke og Hommersåk vil denne båten, den første i sitt slag, redusere utslippene med anslagsvis 1 500 tonn karbon per år, tilsvarende å ta 30 busser av veien, og representerer et viktig skritt mot regionens klimamål. Med ni ferd tur/retur per dag, bærer båten ca. 400 passasjerer daglig.

- Vi er avhengige av hurtigbåter her i fylket, forklarer Marianne Chesak, ordfører i Rogaland fylke.

Selv om de utgjør en viktig del av det lokale kollektivtransportnettet, er forholdet mellom CO2-utslipp og tilbakelagte passasjerkilometer svært høyt for hurtigbåter, og kan i noen tilfeller være enda høyere enn fly. Før utviklingen av Medstraum sto hurtigbåter og bilferger for 56 % av utslippene fra all offentlig transport i regionen.

Mens batteristrøm allerede ble brukt i noen langsommere ferger, trodde mange at det ikke kunne drive hurtigbåter på grunn av vekten og mengden energi som kreves.

- Hvis teknologien ikke finnes, må vi innovere den, og dette er resultatet, sier Edith Nøkling, administrerende direktør i det lokale transportselskapet Kolumbus som Medstraum tilhører. - Det vi har oppnådd er å vise at batterier er en løsning for transport til sjøs, også for hurtiggående fartøy, forklarer hun.

Denne innovasjonen ble muliggjort gjennom samarbeid mellom ulike partnere over hele Europa og innenfor Norge, som en del av TrAM (Transport: Advanced and Modular)-prosjektet finansiert av EU-programmet Horizon 2020. De første testene tok sted i Hamburg, og selve fartøyet ble bygget på Fjellstrand skipsverft i Norge.

Som Edith forklarer: «I dette prosjektet har teknologisk innovasjon stått høyt på agendaen. Med et helt nytt fremdriftssystem, lavvekts aluminiumsmoduler og skrogformer avledet fra forskning på hundrevis av eksempler, har Medstraum blitt skreddersydd for å optimalisere energieffektiviteten.»
Modulær design er nøkkelen til prosjektets suksess. Mens skip tradisjonelt er bygget «en etter en», hentet TrAM-teamet inspirasjon fra bilindustrien som bruker mer modulær praksis, hvor du kan «ta biter og deler av denne båten og bygge nye båter med samme teknologi», forklarer Marianne. «Dette gjør det mulig å redusere produksjons- og ingeniørkostnadene for de neste fartøyene.»

Ikke bare fører dette originale designet til reduserte CO2-utslipp, det betyr også en mer komfortabel reiseopplevelse for passasjerene.

- Å være på Medstraum er som å være på en seilbåt, ifølge Marianne, og hun påpeker at det ikke er noe av bråket eller forurensningen som vanligvis er forbundet med ferger. «Du kan sitte ute og nyte solen med bare lyden fra vannet.» ​

Nå som teamet bak TrAM har bevist at denne båten er mulig, sikter de på å skalere opp. Hvis Kolumbus skulle erstatte sine andre ti hurtigbåter med elektriske, ville de spare 4,6 millioner liter drivstoff årlig.

Men Edith håper også at teknologien vil bli tatt opp lenger unna: - Det bør være mulig for flere byer og regioner å få båter med null utslipp.

At de har utviklet prosesser som holder kostnader og produksjonstider nede, kombinert med den modulære utformingen av båten, gjør det spesielt attraktivt for andre som ønsker å gjenskape deres suksess.

- Vi har gjester fra hele verden som kommer til Stavanger for å se dette smarte og grønne mobilitetssystemet som foregår her med dette fartøyet, sier Marianne.

Prosjektet er en suksesshistorie for EU-støtte til innovative prosjekter som takler klimaendringer. Den nye teknologien som kreves gjorde at det var en kostbar investering, og takket være støtte fra EU kunne samarbeidspartnere fra hele Norge samarbeide og utvikle en konkret, gjennomførbar løsning. Dette initiativet støtter direkte European Green Deal og REPowerEU-planen.

TrAM er en av tre finalister som er nominert til European Sustainable Energy Awards 2023 i kategorien Innovasjon. Prisen anerkjenner fremragende pågående eller nylig gjennomførte EU-finansierte prosjekter som viser en original og innovativ vei mot overgangen til ren energi. De andre finalistene i denne kategorien er Alqueva Floating Solar Farm fra Portugal og det felleseuropeiske prosjektet STEP (Solutions to Tackle Energy Poverty).

Alqueva Floating Solar Farm er et hybrid energiprosjekt som bringer sammen solenergi, vannkraft og batterilagring. STEP bruker sosial innovasjon for å bekjempe energifattigdom i ni EU-land.

Europas beste rene energiprosjekter og ledere feiret i EUSEW-prisene

European Sustainable Energy Awards (EUSEW-prisene) anerkjenner fremragende enkeltpersoner og prosjekter for deres innovasjon og innsats innen energieffektivitet og fornybar energi. Premiene deles ut i tre kategorier: Innovasjon, lokale energitiltak og kvinner i energi. Vinnerne kunngjøres under EUSEW-prisutdelingene i juni 2023, i nærvær av EU-kommissær for energi Kadri Simson og en jury på høyt nivå.

Vinnerne vil bli avgjort ved en offentlig avstemning på nett, som er åpen nå frem til 11. juni. ​

EUSEW 2023

European Sustainable Energy Week (EUSEW), det største årlige arrangementet dedikert til fornybar energi og effektiv energibruk i Europa, finner sted 20. - 22. juni under temaet «Fremskynde overgangen til ren energi – mot lavere regninger og større evner». Arrangementet vil bringe tusenvis av bærekraftige interessenter sammen for å utforske politiske emner knyttet til å beskytte europeiske forbrukere mot prisvolatilitet og skjerpe sine evner til å produsere og spare energi innenfor dagens energikontekst.

Registrering for deltakelse på stedet i Brussel og på nett er nå åpent.

For intervjuforespørsler med EUSEW-prisfinalistene eller ytterligere medieinformasjon, vennligst kontakt [email protected]

Get updates in your mailbox

By clicking "Subscribe" I confirm I have read and agree to the Privacy Policy.